W ostatnim czasie wprowadzono nowe wytyczne dotyczące produkcji okien. Na temat produktów i sytuacji firmy, a także jej priorytetów i obecnych trendów wypowiada się dyrektor ds. sprzedaży w Okna Debow – Mariusz Bułka.

1. Jakich trendów okiennych możemy spodziewać się w nowym roku?

W roku 2021 branża okienna stawia przede wszystkim na estetykę. Kluczowa jest tu szeroka gama kolorystyczna oraz jakość wykonania widocznych elementów. Już od dłuższego czasu wykorzystujemy innowacyjną technologię V-Perfect, która umożliwia uzyskiwanie perfekcyjnych połączeń profili, jednocześnie usuwając powstałe wcześniej niedociągnięcia.

2. Jak wiadomo, w ostatnim czasie wprowadzono nowe wytyczne produkcji okien dotyczące zwiększenia energooszczędności nowych budynków. Czy będzie to miało wpływ na wybór okien przez klientów?

Zapewne tak, nowe wymagania techniczne zawężają kartę produktową wielu producentów, dlatego klienci zaczną wybierać te produkty, które są w stanie zwiększyć energooszczędność budynków. Nie ma już miejsca dla okien, które mają problem z osiąganiem parametru Uw (przenikania dla okna). Jeszcze 2-4 lata temu mogły być stosowane, teraz trend ten przez wprowadzone zmiany zanika. Obecnie coraz większą popularnością cieszą się rozwiązania o szerszej głębokości (około 80 mm/90 mm).

Dzięki wdrożeniu zautomatyzowanych linii produkcyjnych oraz zastosowaniu innowacyjnych rozwiązań już od dłuższego czasu produkujemy okna, które spełniają te wymagania i osiągają wysokie parametry. Zapewne niektórzy będą poszukiwali oszczędności w innych parametrach, np. sztywności lub wyposażeniu okuć. My jednak stawiamy na wysoką jakość również w tym zakresie i cieszymy się, że trafiają do nas klienci, którym zależy na solidnym produkcie, a nie na samej cenie.

3. Czyli jako firma z wieloletnim doświadczeniem stawiacie na wysoką jakość produkcji i nie jest dla Was problemem dostosowanie się do zmieniających warunków?

Dokładnie. Tak jak wspomniałem, już od dawna produkujemy okna posiadające parametry, które teraz są wymagane. W zasadzie nie musimy się do niczego dostosowywać, bo już jesteśmy dostosowani. Cały sukces firmy opiera się na osiąganiu wysokich parametrów, zarówno oczekiwanych przez rynek, jak i tych, na które klienci często nie zwracali uwagi. Wyposażamy nasze okna w rozwiązania, których jeszcze żadna inna firma nie stosowała. Dzięki temu uzyskujemy udoskonaloną funkcjonalność konstrukcji i zapewniamy wyższy komfort użytkowania.

4. Czy okres pandemii skutkował spadkiem sprzedaży okien czy wręcz przeciwnie?

Pandemia zmusiła nas, tak jak i wiele firm, do zmiany strategii. Musieliśmy bardzo szybko zareagować na nową, dynamicznie zmieniającą się sytuację – przeszliśmy na pracę online, nauczyliśmy się funkcjonować w reżimie sanitarnym, zmodyfikowaliśmy cele na najbliższy czas. Pomimo niepewnej sytuacji, zdecydowaliśmy się na otwarcie nowych salonów firmowych. Teraz możemy powiedzieć, że okres pandemii był dla nas łaskawy – udało nam się z nadwyżką zrealizować założone cele sprzedażowe, z czego jesteśmy bardzo dumni i wdzięczni – zarówno naszym pracownikom, jak i klientom. Naszym dużym sukcesem jest wdrożenie dobrze zorganizowanego systemu franczyzowego. Firmy, które nam w tym zakresie zaufały, osiągają bardzo dobre wyniki sprzedażowe. Oczywiście jesteśmy świadomi, iż rynek zmienia się z każdym miesiącem, dlatego cały czas trzymamy rękę na pulsie – elastycznie podchodzimy do stawianych celów i w razie potrzeby aktualizujemy nasze plany.

5. Jakie okna są obecnie najmodniejsze, jeśli chodzi o wygląd?

Obecnie na coraz większej popularności zyskują okna o kanciastych kształtach. Najmodniejsze modele stanowią połączenie tradycyjnych okien, których cena jest niższa, z dużymi przeszkleniami. Dzięki takiemu rozwiązaniu możemy optycznie powiększyć przestrzeń wewnątrz pomieszczenia. W przypadku droższych produktów dostępnych na rynku, dużym zainteresowaniem cieszą się okna przesuwne typu HST, które dają możliwość wykonania konstrukcji o szerokości 6,5 m oraz wysokości 2,9 m. Oprócz dużych rozmiarów okna te są bardzo funkcjonalne m.in. dzięki zastosowaniu niskiego progu. Ponadto konsumenci stali się bardziej świadomi, dokonując zakupu i zwracają także uwagę na inne aspekty, nie tylko wizualne. Chodzi mianowicie o wentylację, dźwiękoszczelność, zabezpieczenie przed włamaniem, czy automatyzacja, która z każdym miesiącem jest modniejsza.

6. Jaki model okna sprzedaje się najczęściej w Państwa firmie?

Patrząc na statystyki za ostatni kwartał 2020 roku klienci najczęściej wybierali system OD Evolution MD, który posiada głębokość zabudowy 82 mm, 6 komorową konstrukcję oraz system trzech uszczelek. Połączenie ramy ze skrzydłem okna jest doskonałym rozwiązaniem, które spełnia oczekiwania wymagających klientów. Nie można jednak pominąć stałego wzrostu udziału profili ekskluzywnych, takich jak Koemerling. Ten typ przeznaczony jest dla konstrukcji naprawdę wymagających, dzięki którym uzyskuje się wysoką wytrzymałość. Jeżeli chodzi o kolorystykę, to w roku 2020 królował antracyt, natomiast na drugim miejscu znalazł się orzech. Można więc powiedzieć, że klasyczne rozwiązania pozostają w modzie.

Zwrócę jeszcze uwagę na kolory niestandardowe. Mamy ich 100 i osiągnęły one 250% wzrost względem roku poprzedniego. Pokazuje to, że klienci są coraz skłonniejsi do rozwiązań stosowanych głównie przez architektów, czy dekoratorów. Najczęściej wybieranym kolorem niestandardowym w 2020 roku był Woodec – Dębowy.

7. Czy w ostatnim czasie zostały wprowadzone zmiany w ofercie firmy, jeśli tak to jakie?

W ostatnich miesiącach rozbudowaliśmy ofertę o nowe rozwiązania okuciowe, wdrożyliśmy często proste, lecz bardzo praktyczne systemy dostarczane przez firmę Roto. Oczywiście oferta tych rozwiązań daje możliwość integracji naszych produktów z produktami innych firm.

Tak jak wspominałem, wprowadziliśmy możliwość współpracy na zasadach franczyzy, podczas której wspieramy naszych partnerów na każdym kroku, praktycznie prowadząc ich za rękę. Jest to dla nas bardzo ważne, ponieważ ich sukces jest naszym sukcesem. Z takiego rozwiązania korzystają nie tylko nasi biznesowi partnerzy, ale również klienci – powstaje bowiem coraz więcej nowych salonów sprzedaży, w których mogą dokonywać zakupów.

8. Jak według Pana będą wyglądać okna w przyszłości?

Wierzę, że przyszłość przyniesie mnóstwo innowacji związanych z wielkimi przeszkleniami. Trend ten można zaobserwować w Stanach Zjednoczonych, gdzie już od wielu lat wykorzystuje się duże przeszklenia w domach. Ich powierzchnia zajmuje sporą część ściany, co przyczynia się do uzyskania otwartej przestrzeni. W Polsce coraz więcej osób decyduje się na budowę domów w ustronnych, cichych miejscach, oddalonych od miejskiego gwaru. Dzięki takiej zmianie stylu życia duże przeszklenia będą stawać się bardziej popularne. Moim zdaniem w przyszłości rolę ścian będą odgrywać głównie okna. Ograniczeniami w rozwoju tego rozwiązania będą wysokie koszty produkcji, dostępność technologiczna oraz uzyskanie pozwolenia.

9. Co jest najważniejsze w przypadku wyboru okna, jeśli klient się na tym nie zna?

Należy zwrócić uwagę na kwestię wentylacji, dźwiękochłonności, zabezpieczenia, automatyzacji, integracji oraz na długowieczność produktów, które kupujemy. Przez lata konsumenci skupiali się głównie na dwóch parametrach – izolacyjności termicznej oraz cenie. Niestety te parametry nie mówią za wiele o tym, czy okno będzie nam służyło przez lata. Wybierając okna, warto więc zastanowić się nad całą konstrukcją oraz sposobem, w jaki powinna zostać zamontowana.

Kontakt dla mediów:
Barbara Tałanda
tel. 795 949 030
media@oknadebow.pl